Facebook maakt Google zwart maar krijgt zelf deksel op de neus

12 mei 2011, 08:01

Het is nu echt definitief. De oorlog tussen Facebook en Google is uitgebroken! Al een aantal dagen verschenen er verhalen in kranten zoals The Washington Post, Politico en de Huffington Post over het privacybeleid van Google ten aanzien van Google’s Social Circle. De voormalige anchorman van CNBC Jim Goldman en de voormalige politieke columnist, waren de drijvende kracht achter een fluistercampagne. Niet geheel toevallig werken beide heren bij Burson-Masteller. Dat lekte al vrij snel uit. Lange tijd was het onduidelijk wie de opdrachtgever was. Er werd vooral gesproken over Apple en Microsoft. Dat blijkt nu Facebook te zijn. Het lijken wel…. verkiezingspraktijken. En wat levert het wie nu op? Ik vraag het me af.

De verklaring van Facebook?

The Daily Beast kwam met de onthulling en confronteerde Facebook. Een woordvoerder van Facebook verklaarde inderdaad het bureau ingehuurd te hebben en gaf daarvoor ook twee redenen:

?1. Google doet dingen in social networking die vragen rondom privacy oproepen.

2. Facebook neemt Google kwalijk dat het Facebook-data gebruikt in de social networkingactiviteiten van Google.

Alles lekt uit

Het is voor media en consumenten smullen om de Amerikaanse media te volgen over deze case. Er lekt werkelijk van alles uit. E-mailwisselingen tussen het bureau en een invloedrijke blogger bijvoorbeeld. Facebook moet hebben geweten dat er van alles op straat zou komen te liggen. Wat ik op z’n minst opvallend vind is dat ze een gevreesde concurrent zwart maken op een gebied waarbij ze ze zelf nu ook niet bepaald brandschoon zijn. Een typische “nee-gai” reactie. Wij een slecht imago rondom privacy, dan de concurrentie verdomme ook! Uit eigen kracht iets verzinnen had ook gekund. Maar levert natuurlijk veel minder publiciteit op. Everything is good.

Het imago van het PR-vak

Ik weet zelf niet wat ik met dit soort cases aan moet. Er is heibel, er gebeurt wat. Actie in de tent. Lekker! Maar het is de zoveelste keer de laatste weken dat het beeld over het vak PR bepaald wordt door boeven. Door mensen die het boek Slick van Daniel Price als grote inspiratiebron zien. Facebook heeft waarschijnlijk een hoop geld gestoken in heibel die nu tegen ze werkt. Maar ook dat effect zal tijdelijk zijn. Men spreekt er massaal schande van op het moment maar over een week zijn we allemaal weer overgegaan tot de orde van de dag. Het enige gevolg dat dit écht heeft is dat privacy-issues steeds meer op de agenda’s zullen terugkomen van wetgevers. Ik vraag me af of Facebook daar nu zo bij gebaat is…

Jos Govaart
PR Adviseur bij Coopr

Ondernemen, wars van de gebaande paden en overboord met het traditionele denken. Jos Govaart bezit al een jarenlange online ervaring. En hij is ervan overtuigd dat de macht van het vertellen van verhalen alleen maar groter wordt. De toekomst is storytelling en dus PR! Jos is fan van Feyenoord, Breda, Apple, bloggen en Mad Men.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Roy Huiskes

    Pff, alsof Google zo schoon is…


    12 mei 2011 om 08:46
    josgovaart

    Allebei niet natuurlijk. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet en vice versa.


    12 mei 2011 om 08:49
    Annelies Verhelst

    Daar was je inspiratie! 😀

    Ach, sneu verhaal gewoon. Kan er niet zo wakker van liggen, ze hebben allebei geen beste reputatie qua privacy, dus al die heisa gaat nergens over. Kon het dus niet méér met je eens zijn 😉


    12 mei 2011 om 09:06
    mgvandenbroek

    Ik vind het echt bijzonder boeiend dat de ene grootmacht een pr-bureau van naam en faam inhuurt om de andere grootmacht te bashen, strategisch en doelbewust. En dat dat dan uitlekt… Dit gebeurt volgens mij niet zo vaak, hoor, dat maakt het tot een interessante pr-case.

    @anneliesje: De “heisa” gaat dus wel degelijk ergens over.


    12 mei 2011 om 09:11
    josgovaart

    @anneliesje en @matthijs

    Uiteindelijk gaat het wel ergens over. Sterker nog. FB heeft zichzelf gepest door privacy extra hoog op de agenda te zetten. En wat Matthijs zegt. Het is wel een grote digitale koude oorlog. Das op z’n minst amusant om naar te kijken.


    12 mei 2011 om 17:40
    josgovaart

    Maar Bad News voor het vak. En ook totaal niet representatief. Zie ook mijn reactie op jouw stuk.


    15 mei 2011 om 07:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!